Nye planer 2020 og opdate fra en fed weekend

Foregående weekend skulle, udover hygge, bruges til at afklare nogle ideer og spørgsmål. Jeg fik jo ikke løbet 45 km den 28. december – og ville jo rigtig gerne vise overfor mig selv at det stadig er muligt, derudover ville jeg gerne teste om jeg er til ro kajak på en mere ekspetionsagtig måde samt teste en kajak, Point65, SeaCruiser. Hvilken bedre måde kan man afklare det, end at ro over til Ærø og ultraløbet “Route66”?

Det hele startede torsdag eftermiddag hvor jeg på vej hjem fra arbejde har en aftale med Frederik Laursen og “Lifeplan Kajak & Friluftliv”.

Lifeplan Kajak & Friluftliv Østre Havnevej 47, Svendborg

Her lånte jeg en af en hans kajakker – Point65 SeaCruiser. Jeg var ugen før kommet til at lufte mine tanker om MÅSKE at ro Danmark Rundt næste år. Han tog mig på ordet og var parat til at stille kajak til rådighed. Første test torsdag, er bare et tjek om kajakken fungere og er sikker at ro i. Det er den.

Weekenden startede straks efter arbejde hvor Signe kørte mig ned til vandet med kajakken og en pæn mængde udstyr, sikkerhed, overnatningsudstyr m.v.. Der er lidt for meget og jeg må prioritere en rygsæk m.m. væk. Jeg følte mig lidt som en eventyrer da jeg gled ud og tog de første rotag. Herlig fornemmelse som jeg nok vil søge mere de kommende år. Turen til Ærø kunne nærmest ikke være mere optimal. Let vind fra Nord-Øst, en smule medstrøm ud af sundet på vej mod Stenodden. Jeg sidder rigtig godt i kajakken, ryglænet er designet så man kan pumpe det lidt mere støttende og det kan glide et cm fra side til side og derved følge rotationerne i ryggen i taget. Det fungerer og jeg kan ror de 30km uden at trænge til at komme ud og strække mig ud. Jeg sørger for at spise godt og ikke trykke for hårdt til – tænker lidt på at jeg den efterfølgende morgen skal ud og løbe de 66 km på Ærø. Se move i Suunto Movescount. 30km på 3t 50min, incl. et par foto sessioner og et forsøg på at lægge mig ned i kajakken – alt skal testes 🙂

Ca. halvvejs med et kig til Siø dæmningen
Solnedgang set fra Nordsiden af Strynø

Kl. 20.30 kommer jeg frem til “Teltpladsen” 3 km nord vest for Marstal. Ragna som står for det kommer ned til stranden i bil og henter mig – hvilken service. Jeg overnatter i telt og mens vinden lagsomt tager til går jeg til ro. Vejrudsigten har lovet frost ned til -7 grader, jeg har to soveposer med og sover perfekt. Vågner 6.30, laver kaffe og havregrød. Ragna havde ellers tilbudt morgenmad – hun laver demest fantastiske marmelader – men jeg vil gerne være sikker på komme til Ærøhallen kl. senest 9.00 – 3,5 km gå tur.

Fremme ved løbet er der fyldt med gode venner og gl. bekendte. Leon og Thomas er der, Gislason og Jannick står parate og jeg får sagt hej til bl.a. Maren Skau jeg ikke har set siden de gode gamle ultra dage…

Leon bliver interviewet til avisen før start

Planen er at lægge roligt ud og håbe jeg er i stand til at holde mig løbende hele vejen. Jeg følges med Thomas som fra start virker lidt bedre løbende end jeg. Det er en helt fantastisk stemning og ruten får vist Ærø fra den smukke side. Det blæser lidt, men det kører for os…

Jeg er bevist om at jeg er langt fra tidligere tiders form og udholdenhed og har det egentlig ok med det, selv om jeg godt kan blive revet lidt med af stemningen og ønske jeg var i bedre form… Ved ikke om det var min rygskade fra vinteren (havde et lille brud efter et styrt på cykel og var ikke løbende i knap 2 mdr.) eller om det var kajakturen til løbet? I hvert tilfælde var jeg noget stiv i især baglår og ryg, hvilket påvirkede løbet en smule… Thomas bemærkede et lille “shift”, jeg følte mig bare hæmmet. Med 16-20 km igen begynder Thomas at gå ind i mellem, han løber til gengæld hurtigere en mig. Føler bare det skal overståes – mangler lidt løbeglæde til sidst… Kommer ind et par min før Thomas og knap 1,5 time fra vinderen. Godkendt som sagt men ikke prangende. Må nok målrette lidt træning frem mod Ironman på Island til sommer hvis det skal blive en fornøjelse :).

Tak for et fabelagtigt godt løb på Ærø til folkene bag – Kurt Andersen kan bare det med at arrangere. GPX filer til de ængstelige men ellers en helt perfekt markeret rute. Man kan ikke kalde det et trail løb – der er rigtig meget asfalt. Det er til gengæld et varieret løb på stier, grusveje, strand og let kuperet. Superb forplejning. Bestemt ikke sidste gang jeg skal løbe der.

Om aftenen boede vi i Ærøskøbing hvor Thomas havde lånt et sommerhus i byen tæt ved færgen. Vi spiste på Badehotellet hvor Italiensk personale serverede perfekte Pizzaer afsluttende med en udsøgt Espresso. Derefter hyggede vi os med lidt øl – lidt trætte…

8.30 næste morgen sad jeg i bussen (Ærø har gratis busser, det er billigere end at opkræve billetter…) på vej tilbage til kajakken. Spiste lidt morgenmad (igen) med Ragna på teltpladsen og gjorde mig klar tilturen hjem. Håbede at jeg kunnd undgå lidt modvind ved at ro gennem Svendborgsund. det lykkedes ikke helt, men turen vidste sig lidt kortere og nok også mere sikker end at krydse Lunkebugten. Jeg var lidt træt i kroppen og løbeturen gjorde at jeg ikke sad helt så godt i kajkken på hjemturen. Jeg fik dog masser af gode erfaringer med mig og mht. kajakken føler jeg mig ret overbevist om art den er et godt valg til at ro Danmark Rundt i. Den er ikke super hurtig, men stabil. Både mht. sikkerhed og retning når man ror i sidevind. I modvind går den godt igennem bølger, den virker ikke så hurtig i surf på bølger men mangler her at teste den i medvind og større bølger. Den er god at komme ind og ud af, men jeg skal helt klart træne det at komme op i kajakken i pålandsvind og store bølger…

Konklusion på weekenden. Jeg kan løbe min alder i km – men er langt fra fordoms styrke! Jeg er topmotiveret for at træne kajak det kommende år og blive klar til ro Danmark Rundt i en Point65 SeaCruiser – anmeldelse følger.

Om fredlassen

Jeg nyder bevægelse og betegner mig selv som Ultra-motionist, er uddannet fysioterapeut med en master i sundhedsfremme. Thurø er mit udgangspunkt sammen med min kone og to børn samt den faste træningspartner Luna (Hund). Største oplevelser med sport er; første marathon i 1991, første Ironman '99, deltagelse ved Ironman Hawaii 2007, Grenå 6t - flere år (PR 79,991km), 3. og 1. plads Mors 100miles '09 og '13, Race Across America (cykel) '10, sejr DM 24t løb (224km) '11 og Trans Alpine Run. Mine bedste resultater er DM titel i 24h løb 2011, dansk rekord 100miles i 2013 (14t 49min) samt nordisk rekord på Triple Ironman distancer i 2016 (32t 34min). Jeg elsker at udfordre de fysiske grænser og nyder indtil videre den daglige træning.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.