Raceberetning Iceland Extreme Tri

I får lige en kort beskrivelse af Iceland Extreme Tri – kort som hvis man sammenligner med en roman 😉.

Hvilken vild oplevelse… Island har bare noget som er så specielt. Svært at beskrive, billederne siger lidt, men der er meget mere. Island bør alle have været mindst en gang.

Tanker om løbet op til

Det har været blandede følelser op til denne konkurrence. Fra jeg sidste efterår halvt blev lokket til Island af Michael Gislasson og tildels Jannick Rosenlund, til jeg gennem vinteren mere og mere ser mig selv som kajakroer (stadig ultramotionist). Jeg var ikke svær at overtale, jeg ER bare vild med Island og triathlon har og vil altid have en særlig status. Desuden var konceptet med tricykel og delvis trailløb bare lokkende (mere om det). Omvendt har motivationen og tiden ikke været der 100%. Det er 3 år siden jeg sidst konkurrerede i tri/løb – tripple ironman i Lensahn i 2016. Har været med i nogle korte tri og forskellige småløb, men har ikke opfattet det som konkurrencer. Det var klart meningen at dette skulle være en konkurrence. I takt med kajakplaner (Danmark Rundt sommer 2020), har jeg bare ikke haft tid eller helhjertet lyst til at træne målrettet… Desværre – syntes jeg lige nu! Konkurrence er det dog, uanset formen, jeg har tænkt mig at presse mig til det yderste. Cykelformen er desværre nok det ringeste – især udholdenheden. Længste tur på cykel de sidste 3 år er 120 km for ca 14 dage siden… – det var ikke prangende! Kajakroningen har gjort at svømningen, på trods af kun 6 gange i vandet (7,2 km) faktisk er ret god. Sidste 2 ture på henholdsvis 3,8 (1t 05min) og 1,9 (29 min) kan jeg kun være yderst tilfreds med. Løbet er lidt en joker. Har ikke løbet mange km, gik noget kold da jeg i april løb 66km. Marathon i starten af juli var heller ikke prangende. Omvendt har jeg haft nogle forrygende dage ved Gardasøen 14 dage op til Island. Dagligt løb med masser af hm og pænt tempo – meget mindre ømhed end ventet!

Planen var derfor:

Fuld gas på de 3000m svømning, konservativt udlæg på cyklen, revidering om det var langsomt nok efter ca 3t, derefter bliver det rent fornemmelse af hvor meget kan jeg presse og kan jeg måske hægte mig på nogle konkurrenter… håber jeg er i stand til at løbe Marathon omkring 4:15 – der er trods alt 1200hm.

Racebeskrivelse

Et er planer noget andet er virkeligheden… af uvisse årsager gik starten kl 04.00. Konceptet er noget amerikaniseret – masser af regler, hvor ikke alt er helt gennemtænkt. Omkring hjælpere og sikkerhed virker det mere til at arrangørerne vil have deres ryg fri end de har tænkt over behov… Pga. tidspunktet kommer vi til start i sidste øjeblik – lidt hektisk men dog OK. De havde flyttet svømmestarten pga. Lion Mane Jellyfish (google lige dem!). Det er et helt fantastisk startsted for en tri, for foden af et af de aller smukkeste bjerge.

Der er ikke helt markeringer nok så jeg håber de forreste har styr på retningen. Svømmer i anden gruppe med to andre, de ikke så retningstabile så svømningen er meget alene. På trods af temperaturen omkring 12-13 grader (har to våddragter og to neoprenhætter, fødder og handsker på!) går det fint, 1:02 er godkendt (svømningen var alligevel 3,8km… selv om de ændrede det til 3000m)

Skiftezonen er lang, Signe løber med og jeg får lige stille udstyret af, kommer på cyklen husker lys, refleksvest og hvad der ellers skulle med. Der er ingen officielt support på cyklen – du skal selv have en hjælper i bil. Herligt jeg har Signe, der kender mig og styr på det. Vejret er blæsende, temperaturen er 12-14 grader og vi får lidt regn men ikke noget af betydning.

Ruten er let kuperet (knap 1400hm) et par stigninger af betydning men ellers rullende. Et par sindsyge nedkørsler – jeg er bare ikke til 80 km/t og kastevinde fra siden, mine hænder er småømme af kramagtigt at holde cyklen. Vinden er helt sikkert en spiller på denne rute men ikke voldsomt hæmmede. Hvis man havde været i form, tror det kunne have været rigtig fedt og hurtigt! Jeg kører lige omkring 5t 30min, hurtigere end ventet. 225W netto – triller rigtig meget, så det har nok nærmere været omkring 200W, puls 137. I forhold til formen, så lå jeg til sammenligning på 194W i 16t 30min i Lensahn for 3 år siden… Små sjove ting på cykelruten. Der er virkelig mange fugle, terner som angriber dig flere steder og jeg var så heldig at en Islandsk Ryle syntes det var sjov at svæve flere min 15-20m foran på et modvindsstykke omkring 60km ude. De sidste 40km fik vi med/sidevind og jeg valgte at tage den med ro og gemme kræfter til løbet. Bliver overhalet til sidst, men ligger ellers stabilt omkring 4-5 pladsen efter at have taget et par stykker i starten. Fed cykelrute, virkelig flot og afvekslende. Man kunne fint have sat 2-3 væskedepoter op og sat krav om at vi selv skulle klare os – uden support. Det er sku lidt et mærkeligt koncept at have biler på ruten konstant. At bliver overhalet af biler med 70km/t er ikke fedt i sidevind… eller nogle hjælpere som skal tilbage og syntes det smart med en tre punktsvending på et medvindsstykke!

Som altid er det jo en fornøjelse at sætte cyklen – skiftet kører med Signes hjælp og arrangørerne insisterer på at gennemgå alt jeg skal have med mig op på bjerget (billede). Ekstra sokker, kompressionsforbinding hvis jeg bliver snittet, solbriller (det regnede og var overskyet hele vejen). Fornuftigt nok skulle man have vindtæt jakke, handsker og hue med – det var i brug! Vi havde hagl på hjemturen og temperaturen nærmede sig frysepunktet. Nogle steder med en god vind også. Arrangørerne havde skrevet 1200hm. Men uret sagde 1600+, de havde vist graf af en jævn stigning op og ned. Der var flere “gå bakker” og relativt stejlestykker. Satte virkelig pris på foregående ugers paniktræning ved Gardasøen og en masse hm. Lagde roligt ud og blev da også hurtigt overhalet af 2 løbere. Ved midterdepotet tog jeg en bar – måtte lige tage indpakningen op lommen for at sikre mig det ikke var sæbe… spiste ellers godt (Ca 60g kulhydrat i timen). Var lidt bange for at gå kold. Ved vendepunktet havde jeg ca. 15 min til nr. 5 og vel omkring 10 min foran nr. 7. Tid: 2t36min. Med begyndende træthed var jeg glad for det rolige udlæg og kunne koncentrere mig om at holde min placering. Jeg når også at lave et par videoer og tage lidt billeder. Føler det går bedre hjem. Det lykkedes da også at lave negativ split, men alligevel.

Med visuel kontakt med målområdet, vel omkring 700m, hører jeg skridt bag mig og må løbe mig helt ud for at holde ham bagved – løber under 4:00min/km det sidste stykke og det lykkedes at forsvare 6. pladsen. Flot og hård løberute, godt set op med mulighed for depot hver 10km.

Samlet tid: 11t56min, 1:02-5:30-5:09 (regn selv på skiftezonetider…) er super tilfreds og fedt at være med igen. Link til Resultatliste

Konceptet med selvsupport er jeg ikke så imponeret over. Det koster 4500kr at stille op og det kræver hjælper, bil osv. Ikke at Signe ikke gjorde der godt, men jeg kunne med 3 vanddepoter have klaret mig selv – koster nok lidt tid men ens for alle. Ud over det, så er arrangørerne glade for deres “back to basis” koncept #rethinkingtriathlon. Med tonsvis af regler – der ikke følges, klistermærker på badehætten (der ikke kan side fast), tåbelige formularer m.v., falder basis lidt mærkeligt ud. Især når arrangørerne byder på “after race brunch”, som man implicit selvfølgelig skal betale for.

Alt i alt har det været nogle fede dage i yderst godt selskab. Fedt med 3 fra Svendborg tri klub og Michaels familie, ikke mindst Michaels mor, Gunnlaug, som jeg er stor fan af 😉. Tror nok det alene kan lokke mig til Tjekkiet om et par år – nu står det på kajak det næste år. Mere om det følger her på siden.

Om fredlassen

Jeg nyder bevægelse og betegner mig selv som Ultra-motionist, er uddannet fysioterapeut med en master i sundhedsfremme. Thurø er mit udgangspunkt sammen med min kone og to børn samt den faste træningspartner Luna (Hund). Største oplevelser med sport er; første marathon i 1991, første Ironman '99, deltagelse ved Ironman Hawaii 2007, Grenå 6t - flere år (PR 79,991km), 3. og 1. plads Mors 100miles '09 og '13, Race Across America (cykel) '10, sejr DM 24t løb (224km) '11 og Trans Alpine Run. Mine bedste resultater er DM titel i 24h løb 2011, dansk rekord 100miles i 2013 (14t 49min) samt nordisk rekord på Triple Ironman distancer i 2016 (32t 34min). Jeg elsker at udfordre de fysiske grænser og nyder indtil videre den daglige træning.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.