10 uger til Danmark rundt

10 uger har altid været et nøgletidspunkt i min træningsplanlægning, grundformen skulle gerne være på plads og kroppen klar til at blive presset lidt. 

I denne update vil jeg beskrive min form nu og mine forberedelser og overvejelser i forhold til træningen for dem der har interesse i det. Fordi jeg stadig opfatter mig som relativ ny i kajaksporten, er der stadig en del færdigheder som mangler hvis jeg skal føle mig tryg samt test af diverse udstyr til turen. Det irriterer mig lidt – plejer her 10 uger før noget vigtigt at kunne koncentrere mig om det fysiske, omvendt er det også netop derfor jeg er kommet over i kajak – nye udfordringer!

Formen lige nu

Det går faktisk går meget godt – syntes jeg selv. Fornemmer ikke jeg er blevet så meget hurtigere på korte ture, men udholdenheden er klart bedre og jeg føler min krop er langt bedre til at restituere efter lange ture. Roede 70 km i går med intensitet (modvind og modstrøm) på de første 35 km og en rolig hjemtur. Kroppen har det fint i dag. Har haft tendens til ømhed i højre håndled på de helt lange ture, det er nærmest væk. F.eks. mærkede jeg det ikke i går eller på de to gange 60 km forrige weekend. Jeg sidder bedre og bedre i kajakken. 10 timer føles OK – men det er nu dejligt at komme ud derefter :). Ryg, skuldre og håndflader (vabler), som jeg hører andre døjer lidt med, har aldrig rigtigt været et issue. Alt i alt er jeg ganske godt tilfreds. Farten tænker jeg ikke så meget på, men på distancen er der klar forbedring i forhold til sidste år. Hvis interesse, så ligger alle mine træningspas på Strava, søg Frederik Lassen – det er fuldt offentligt og man kan følge mig og kommentere den daglige træning. På min facebookside “Fredlassen Danmark rundt i kajak” vil jeg også fra nu af komme med ugentlige opdateringer.

Træningen de næste uger

Afhængig af arbejde, vejret og familielivet forsøger jeg at ro minimum 15 timer om ugen. Jeg lægger nogle dags/to dags ture ind hvor jeg kan, ror med lastet kajak samt arbejder lidt med udholdenhed og teknik på de lange ture. Hvis der er overnatning prøver jeg især at arbejde med systematik og orden – hvilket ikke er min stærke side! Danmark rundt vil nok også ro en del nat, det skal også trænes lidt. Jeg har roet lidt ved Langelands syd-vest kyst i store bølger, men skal helt klart også en tur til Vesterhavet og øve bølge sejlads og ind/ud fra kyst. Føler også at rul i bølger og med tungtlastet kajak ikke var helt perfekt sidste år, så her ligger også lidt træning :). Hvis nogen vil med på en træningsweekend ved vesterhavet vil jeg meget gerne snakke 🙂 – mon ikke vi kan finde en løsning med corona afstand?

Udstyrsforberedelser

Denne er tredelt, udstyr til roning, til overnatning m.v. og til sikkerhed.

Roning

Kajak – er stadig og bliver mere og mere sikker på at Point65N SeaCruiser er et godt valg. Den er lidt tung, men det opvejes af den tryghed jeg har med plastik ifht. sten og lignende samt hvor god komfort jeg har i den. Tusind tak til Lifeplan kajak og Friluftliv for at stille den til rådighed. Pagajen, har testet forskellige og er landet på en størrelse omkring 670cm2 er den rette til så lang en tur – måske endda mindre kunne gå, men er også påvirket af en høj kadence slider mere under arme og ryg. Tøj, tjaaa tester stadig forskelligt, især slid under arme er en udfordring – long john er no go på lange ture. Heldigvis skal jeg ro om sommeren! Vest – har ikke fundet den perfekte endnu – husker Freya Hoffmeister sagde at hun under rolige forhold (hvad så det betyder for hende…) aldrig havde den på pga. slid… Navigation. Bruger en Garmin GPSmap 78s som primær. Har desuden Suunto ur med ruterne indkodet, samt et kompas (i ur/GPS og håndholdt back up). Søkort er downlodet på tlf. så ingen fysiske kort. Til sikkerhed overvejer jeg en Garmin InReach mini, som jo også er en slags sikkerhed hvis andre fejler. Strømforsyning – har testet forskelligt, syntes solopladning fungere godt i tørt og roligt vejr, men ror man i alle dagtimerne, er det lidt usikkert. Omvendt er batterier til 18 dage tungt…

Grej til andet end roning

Forplejning Morgenmad, der er jeg helt klar på grød i forskellige udgaver, det er hurtigt og giver en god bund og self en god kop kaffe… (nogle der vil være kaffe-sponsor?) Hovedmåltid i løbet af dagen, er generelt til brød, men tænker pasta fra dagen før kan gå. Aften, pasta, frysetørret m.v. – det fungerer, men jeg bestemt på nogle rigtige måltider undervejs. Andet, saltede nødder, lakridskonfekt, lakridser, vingummi, chokolade. Alt kører ind og variation er godt. Har desuden lavet en aftale med PurePower omkring energiprodukter. Deres havrebarer i forskellige smagsvarianter er virkelig gode, chews er jeg pænt vild med samt diverse recovery produkter. Tror dette på den lange bane er rigtig godt til at holde energien oppe i mange timer og kræver ikke noget. Drikkelse, påtænker at ro med væske til ca. tre dage, mængde er jeg usikker på – men nok! Primært vand i MSR tanke, måske lidt cola og ellers energidrik fra PurePower til at holde saltbalancen på varme dage. Primus kogeudstyr.

Overnatning Har et lidt tungt 2 mandstelt – kigger på super letvægts enmandstelte som kan stå selv (overnatning på strand). MSR og Nordics er i kikkerten, men hører også gerne andres erfaringer og tips? Har en super dejlig dunsovepose fra Yeti, som fungerer fra +2 grader og på en varm sommernat er inderposen nok. Liggeunderlag har jeg virkelig fundet et, Sea2summit, som både er behageligt og som er superhurtigt at pumpe og pakke. Kommunikation, tja, det er jo rart både at kunne snakke lidt med familien og skrive at man er ok… desuden er der jo en del der har vist interesse i at følge bare lidt med 🙂 Jeg har en telefon med til opkald, sms, facebook (Fredlassen Danmark rundt i kajak), instagram (billeder) samt min træningslog Suunto/Strava.

Sikkerhed 

Dette er et område jeg ikke har så meget erfaring. Vigtigste i forhold til sikkerhed er for mig omtanke og færdigheder i håndteringen af kajakken – selv i hårdt vejr med selvredning. Desuden skal alt udstyr sidde fast og jeg skal have nødudstyr på mig. Sekundært er muligheder for hjælp, vil dog af hensyn til familien bruge noget driftsikker uafhængigt af dækning. Kommunikativt og for dem dem der gerne vil følge med tænker jeg at Garmin InReach er et fornuftigt valg. Her vil nysgerrige kunne følge mit GPS spor og nød funktionen i den skulle være fin. Derudover er der muligheder for vejrmelding, kommunikation m.m., hvis netforbindelsen ikke er tilgængelig. Overvejer desuden at medbringe hjelm, havde nogle vilde oplevelser med at blive fanget i brændingen sidste år.

Det var lige lidt om mine forberedelser og status lige nu. Ugentlige updates kan I regne med fra nu af med bl.a. ugentlig træning og lidt om den kommende uge samt måske lidt beskrivelser af nøgle træningspas/ture. Håber også at kunne offentliggøre lidt flere sponsorer snarest…

Om fredlassen

Jeg nyder bevægelse og betegner mig selv som Ultra-motionist. Jeg er uddannet fysioterapeut med en master i sundhedsfremme. Thurø¸ er mit udgangspunkt sammen med min kone og to piger samt den faste træningspartner Luna (Hund). Største oplevelser med sport er; første marathon i 1991, første Ironman '99, deltagelse ved Ironman Hawaii 2007, Grenå 6t - flere år (PR 79,991km), 3. og 1. plads Mors 100miles '09 og '13, Race Across America (cykel) '10, sejr DM 24t løb (224km) '11 og Trans Alpine Run. Mine bedste resultater er DM titel i 24h løb 2011, dansk rekord 100miles i 2013 (14t 49min) samt nordisk rekord på Triple Ironman distancen i 2016 (32t 34min). Jeg elsker at udfordre de fysiske grænser og nyder indtil videre den daglige træning.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *