Test af sko

Tilgang til test af sko

Frederik Lassen, august 2016

Min tilgang til løbesko er at en sko ikke tilnærmelsesvis kan det de er blevet tillagt op gennem især 90’erne og 00’erne. Den menneskelige krop er unik og tilpasset dens funktioner gennem generationer og tusinder af Ã¥r. Vi er født løbere og er skabt til løb og bevægelse (Nature, 2004). Evolutionært er skoen en helt ny opfindelse og i særdeleshed er stødabsorptionen helt nyt (1970’erne) og er ikke noget som mennesket kan have tilpasset sig. Tværtimod har foden sensorisk en kæmpe repræsentation i vores hjerne og ved stødabsorption, opnÃ¥r vi nok nærmere bare en dæmpning af betydelige og nødvendige signaler fra vores fødder. Dæmpning af signaler kan være gavnligt i konkurrence og under ekstreme forhold, men funktionelt gavner det nok ikke det helt store. Tværtimod ses det umiddelbare resultat af stødabsobation som længere skridt og lavere kadence (reference?…), hvilket tilsyneladene ikke er gavnligt hverken fra et teoretisk funktionelt perspektiv eller et biomekanisk belasningsmæssigt perspektiv (australsk review, danske studier…).

Min opfattelse af krav til en løbesko og funktion, tager derfor udgangspunkt vores nuværende skokultur. Vi har behov for beskyttelse af foden. Jeg ser ikke en løbesko i væsentlig grad kan udøve nogen mekanisk støtte af bevægelser, altså være i stand til at kunne påvirke løbestil og bevægelser i underben og fod.

En god sko skal derfor som udgangspunkt være:
så let som mulig, og
den skal mærkes så lidt som muligt og frem for alt
genere så lidt som muligt.

For disse krav kan være opfyldt ser jeg en sko som:

  • sidder fast uden at foden skrider, hverken i sagitalt, horisontalt eller verticalt plan
  • giver plads til tæerne. Tæerne skal ikke som i visse sko, squeezes til en spids og derved skabe bund for skæve storetære (halux valgus) og uhensigtsmæssige gener som smerter og balance udfordringer.
  • fodsÃ¥len skal beskyttes da vi (desværre) ikke er tilvænnet til barfodsløb – for meget beskyttelse giver dog nedsat feedback fra fodsÃ¥lerne, sÃ¥ det er en balancegang som gradvist – efter min opfattelse – skal flyttes mod det minimalistiske
  • har sÃ¥ lidt drop som føles OK. Hvis vi skulle have gavn af et “drop”, var vi født med højere hælben – BOM :). Nuværende drop betyder at vi tilpasser os med korte achillesener, stramme svangsener m.v.

Kroppen er ikke “dum” den tilpasser sig bare det vi byder den (Frederik Lassen)

  • har en blød hælkappe, foden skal ikke styres af skoen med skoen skal tilpasse sig foden, desuden er facier og senevæv omkring hælen meget lidt beskyttet og kan ikke tÃ¥le friktion fra sko

Fakta – Testperson

Frederik Lassen,
42 år, 76kg, 182cm
Løber siden 1986,
Triathlet siden 1996 og
Ultraløber siden 2005
PR
10km 35:35
Marathon, 2:49:30
6t: 79.991 km
100miles: 14t 49min
24h: 224 km
Hjemmeside: www.fredlassen.dk