Om mig

Opdateret efterår 2019

Træningsbaggrund og filosofi

Triathlet vil jeg altid være… men jeg elsker at løbe, især langt og holder også meget af bevægelse i naturen.

Motions CV

Jeg startede med triathlon i 1996, hvor jeg lærte at svømme crawl og stillede op i mit første rigtige tri stævne, en ¼ ironman. Forinden da, havde jeg prøvet mini tri på efterskole og løb regelmæssigt. Jeg løb mit første marathon som 16 årig i København 1991. Da min fascination af sporten primært gik på det udholdenhedsmæssige, fokuserede jeg på Ironman distancen. I 1999 gennemførte jeg min første lange tri konkurrence ved DM i Fredericia. I 2007 deltog jeg den legendariske Hawaii Ironman. Efter Hawaii følte jeg trang til at slække lidt på farten og afprøve udholdenheden. Det har fanget mig så meget at jeg i 2010 gennemførte Race Across America (2 pers. team) og i løb er tilknyttet det danske ultraløblandshold. Lavede i 2009 uofficiel dansk rekord på 100miles distancen 15timer 19min, rekorden forberede jeg efterfølgende i 2013 til 14.49. I 2011 blev jeg dansk mesterskab i 24timers løb (224km) og var de følgende år knyttet til det danske ultralandshold i løb, bl.a. som deltager ved WM i Polen 2012. I de følgende år har naturen i stigende grad tiltrukket mig og det er blevet til flere gode trail oplevelser, Trans Alpine Run, The Archipelago Trail Run, Hardmoors m.v. I 2016 gennemførte jeg tripple Ironman og herefter var det som om motivation for konkurrence forsvandt… Det er kommet tilbage her i 2019 – men nu i kajak.

Som fysioterapeut, ser jeg det som et must at undgå overbelastningsskader. Jeg lægger derfor stor vægt på fleksibel træningsplanægning og lytter i høj grad til kroppens signaler. Forhold jeg som fysioterapeut lærer meget af og i høj grad kan bruge i mit daglige arbejde.

Mine træningsprincipper er funderet på at udnytte tiden på bedst muligt vis. Både set i forhold til at hverdagen skal fungere i en familie, men også mht. hvor i sporten træningen batter i forhold til den samlede tid i konkurrence. Op til RAAM blev der trænet over 40timer i enkelte uger men ellers ligger jeg stabilt omkring de 8-15timer.

Svømmetræningen er gennem årene holdt på et minimum, når havtemperaturen er til det, er det en stor nydelse. 12-15 træningspas op til en Ironman ser jeg som det optimale i forhold til at udnytte tiden.

I cykling har jeg været privilegeret af kunne cykle til og fra arbejde, hvilket i en vis udstrækning har været nok og faktisk giver mere end man tror. Efter RAAM er jeg blevet lidt træt at cykling, men især MTB er ren nydelse (hvis jeg tør).

Løbet har der konstant været fokus på, dels som basis træning, fordi jeg oplever løbetræningen er mere effektiv set i et tidsperspektiv, men også fordi løb altid er en mulighed uanset tidspunkt på dagen og kun kræver minimum af udstyr. Løbet er min foretrukne træningsform, men cyklingen har i perioder grebet mig meget, fordi jeg ved at her ligger der gemte potentialer.

De senere år har yoga været højt prioriteret del af den ugentlige træning og siden 2017 er kajak træning blevet måske det jeg vægter højest, selvom tri  bestemt ikke udelukkes 🙂

Triathlon er for fedt! Intet mindre.

Triathlon er en unik måde at motionere på. Hver en muskel i kroppen benyttes og træningen må karakteriseres som alsidig og derfor ideel hvis man elsker at træne.

Triathlon stiller krav til disponering af fysik og kræver udholdenhed i særlig grad, herligt

Triathlon udfordrer til enhver tid evnen til mentalt at holde ved og ud, det er fedt

Triathlon har dog sine tidsmæssige omkostninger, afhængig af ambitioner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *